اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

تشکیک در اعتبار رای صادره از سوی قاضی بیمار دیوان

تشکیک در اعتبار رای صادره از سوی قاضی بیمار دیوان

«هانس-پیتر کائول» قاضی آلمانی شعبه مقدماتی دیوان کیفری بین المللی  در ژوئن سال جاری میلادی پس از پایان یافتن جلسات «تایید اتهامات» آقای «گباگبو»، با احراز وجود ادله کافی، ضمن تایید اتهامات رییس جمهور پیشین ساحل عاج، پرونده وی را جهت بررسی به شعبه دادرسی دیوان ارسال نمود.

پس از صدور رای تایید اتهامات، قاضی کائول از سمت خود استعفا داده و در کمتر از چند هفته پس از آن فوت نمود. دیوان کیفری بین المللی علت مرگ وی را «بیماری» اعلام کرد.

متعاقب این حوادث، وکلای رییس جمهور پیشین ساحل عاج درخواستی به دیوان ارایه نمودند تا سابقه پزشکی قاضی پرونده بررسی شود. وکلای گباگبو این پرسش جدی را مطرح کرده اند که تحت چه شرایطی می توان احراز نمود که بیماری قاضی پرونده بر عملکرد او تاثیر منفی نداشته و درمان هایی که دریافت می کرده است مانع از ایفای وظایفش به عنوان یک دادرس نبوده است. فاصله کم میان اعلام رای تایید اتهامات تا استعفا و مرگ قاضی کائول، از دید وکیلان گباگبو نشانه ای می تواند باشد بر تاثیر پذیری رای صادره از وضعیت بیماری قاضی صادر کننده.

دادستان دیوان البته پاسخ تندی به این درخواست داد و آن را باعث جریحه دار شدن اعتبار قاضی کائول و سبب رنجش خانواده وی دانست. دادستان با رد تاثیر گذاری بیماری قاضی «کائول» بر رای وی، خواستار مردود اعلام شدن درخواست وکلای پرونده شد.

اکنون می بایست به انتظار نشست و دید که دادرسان دیوان نسبت به درخواست وکلای گباگبو چه واکنشی نشان می دهند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 5+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org