اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/06/26 -

الگویی برای کشور ها در مقابله با «فرهنگ بی کیفری»

سازمان «دیده بان حقوق بشر» با انتشار گزارشی در ۱۰۹ صفحه از دولت هایی که خواهان محدود کردن «بی کیفری» نسبت به شدیدترین جرایم بین المللی هستند دعوت نمود تا از سه کشور اروپایی فرانسه، هلند و آلمان الگو برداری کنند. «واحد های تخصصی جرایم جنگی» تشکیل شده در این کشورها که متشکل از پلیس، دادستان و مقامات مهاجرت می باشد ماموریت دارند تا مسوولان ارتکاب جرایم جنگی را به دست عدالت سپرده و نشان دهند که بهشت امنی برای ناقضان حقوق بشر دوستانه وجود ندارد.

این گزارش با بررسی فرایند کاری واحدهای تخصصی جرایم جنگی در این سه کشور، تجارب و آموزه های مورد استفاده واقع شده توسط ایشان را در اختیار دیگر دولت ها قرار داده است. به گفته این گزارش، به دلیل آنکه عدالت پس از واقع شدن جرایم، امری گریزپا و گریزان است این دولت ها در موارد پرشماری بنا بر «اصل صلاحیت جهانی» نسبت به تحقق عدالت اقدام کرده اند، فارغ از تابعیت مرتکب  و محل ارتکاب جرم.

بنا بر گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، اگرچه در مقابله با فرهنگ بی کیفری دیوان کیفری بین المللی و دیگر نهادهای قضایی بین المللی فعال و اثرگذار هستند لیکن به دلیل محدودیت منابع مالی و امکانات، این نهاد ها نمی توانند به طور کامل عدالت را محقق کنند چنانکه دولت های محل وقوع جرایم بین المللی نیز به دلیل ناتوانی یا عدم تمایل، در ایفای کامل عدالت موفق نیستند، بنابراین واحد های تخصصی جرایم جنگی این سه کشور مکمل این خلا و ناتوانی ها هستند.

این گزارش اشاره می کند که کشور هلند داری قدیمی ترین واحد جرایم جنگی است که رویه قضایی وسیعی نیز در این باره در اختیار دارد و می تواند به عنوان یک الگو برای کشور هایی که قصد پیمودن این راه را دارند مورد توجه واقع شود.

 

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
م.ر - 1393/10/06
با سلام و خسته نباشيد بهتر است لينك گزارش يادشده را هم در پايان هر خبر قرار دهيد. پاينده باشيد
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 3+8
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org