اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/06/20 -

صدور قرار جلب «عبداله نورین» از سوی دیوان کیفری بین المللی

صدور قرار جلب «عبداله نورین» از سوی دیوان کیفری بین المللی

«شعبه چهارم دادرسی» دیوان کیفری بین المللی، امروز، با اکثریت آرا قرار جلب «عبداله بابکر نورین» از متهمان وضعیت دارفور در سودان را صادر نمود. «عبداله نورین» از جمله متهمان دیوان است که از سران ضد دولت سودان می باشد. در ابتدا دیوان کیفری بین المللی علیه وی و برخی دیگر از سران مخالف دولت سودان به اتهام حمله به «نیروهای حافظ صلح» در دارفور سودان در سال ۲۰۰۷ میلادی «احضاریه» صادر نمود. متعاقب این احضاریه عبداله نورین به صورت داوطلبانه در مقر دیوان در لاهه حاضر شد.اتهامات «عبداله نورین» مبنی بر ارتکاب «جرایم جنگی» در دارفور در مارس سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی «شعبه مقدماتی» دیوان تایید شد.   

بنابر تعیین اولیه، قرار بود در نوامبر سال جاری میلادی اولین جلسه دادرسی «نورین» برگزار شود لیکن به دلیل تغییر در شرایط وی شعبه دادرسی به این نتیجه رسید که متهم فارغ از آنکه مایل به حضور داوطلبانه در جلسات دادرسی خود باشد یا نباشد در شرایطی نیست که تضمینی جهت امکان حضور وی در دیوان وجود داشته باشد. از این رو تصمیم بر آن گرفته شد تا قرار جلب وی جهت تمهید حضور وی در لاهه صادر گردد.

شعبه دادرسی دیوان پیش از این از دولت سودان درخواست کرده بود که امکان حضور متهم در دیوان را فراهم سازد لیکن به دلیل عدم وجود نشانه ای مبنی بر همکاری دولت سودان در این ارتباط، شعبه دادرسی حضور داولطبانه متهم را حتمی ندانسته و بنابراین شرایط صدور قرار جلب را فراهم دید.

همزمان با اصدار قرار جلب، زمان تعیین شده برای آغاز محاکمه نورین نیز ملغی شد تا زمانی که وی تحت اختیار دیوان قرار بگیرد.

وضعیت دارفور سودان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ میلادی به دادستان دیوان کیفری بین المللی ارجاع شد. متعاقب آن دادستان دیوان تاکنون علیه برخی از مقامات سودانی از جمله رییس جمهور آن قرار جلب و برای برخی از سران جبهه مخالف دولت احضاریه صادر نموده است. تاکنون هیچ یک از مقامات سودانی در اختیار دیوان قرار نگرفته اند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 9+6
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org