اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/06/19 -

دیوان مستحق داشتن قضات شایسته است

دیوان مستحق داشتن قضات شایسته است

دسامبر سال جاری، در سیزدهمین نشست «مجمع دول عضو دیوان کیفری بین المللی» در مقر سازمان ملل در نیویورک، دولت های عضو، شش قاضی جدید این نهاد را انتخاب خواهند نمود. این انتخاب طی یک فرایند پیچیده از میان ۱۷ قاضی زن و مرد نامزد شده از مناطق جغرافیایی مختلف برای احراز پست قضاوت در دیوان صورت خواهد گرفت. 

در همین ارتباط، رییس مجمع دول عضو دیوان خانم «تینا اینتلمن»، با انتشار یادداشتی با اشاره به آنکه کارامدی و تبحر دیوان منوط به تجربه ای است که قضات دیوان برای آن به ارمغان می آورند افزود که اساسنامه رم توصیه نموده است که یک «کمیته مشورتی» برای ارزیابی نامزدهای پست قضاوت تشکیل گردد. به گفته خانم «اینتلمن» این کمیته از ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی و به ریاست رییس پیشین مجمع دول عضو دیوان تشکیل شده است.

رییس مجمع دول عضو دیوان در این یادداشت می افزاید که کمیته مشورتی در هفته جاری در حال انجام مصاحبه با نامزدهای پست قضاوت در دیوان است که نتیجه آن در قالب یک گزارش در اختیار دولت های عضو قرار می گیرد تا به رای دهی ایشان کمک کند. همچنین یک ارزیابی نیز از سوی جامعه جهانی و برخی سازمان های مردم نهاد در حال انجام است که نتیجه آن نیز به اطلاع دولت های عضو خواهد رسید.

رییس مجمع دول عضو دیوان در پایان یادداشت خود می نویسد با توجه ماهیت خطیر ماموریت های دیوان، انتخاب شایسته ترین افرادی که در عین حال علاقه مند، در دسترس و سالم و توانا برای به انجام رساندن این ماموریت های باشند مهم است. «این یکی از مسوولیت های اصلی دولت های عضو است تا دیوان را مجهز به ابزاری کنند که برای ایفای ماموریت هایش لازم است. این امر نه تنها شامل حمایت های مالی می شود بلکه انتخاب قضات کاملا باکفایت را نیز در بر می گیرد».

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 3+5
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org