اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

افزایش خشونت های جنسی در جنگ داخلی اتیوپی

افزایش خشونت های جنسی در جنگ داخلی اتیوپی

سازمان عفو بین‌الملل در ۲۰ مردادماه با انتشار یک گزارش ۳۶ صفحه‌ای اظهار داشت که صدها زن و دختر در جنگ تیگرای در کشور اتیوپی قربانی "تجاوز" و "بردگی جنسی" و "اسارت" توسط نیروهای اتیوپی و اریتره شدند. طبق این گزارش، بیست و پنج سرباز متهم به ارتکاب جنایات تجاوز جنسی و خشونت جنسی می­باشند. سازمان عفو بین الملل متهمان این پرونده را سربازان دولتی، نیروهای امنیتی و شبه نظامیان منطقه آمهارای اتیوپی اعلام کرده است.

از ماه نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، در منطقه تیگرای که در شمال اتیوپی واقع شده است مخاصمه مسلحانه­ای میان نیروهای دولتی و مبارزان ضددولتی اتیوپی که با همکاری اریتره منطقه تیگرا را اشغال کرده­اند رخ داده که همچنان در جریان است. این درگیری­ها هزاران کشته برجای گذاشته و بیش از ۳۵۰ هزار نفر را در معرض خطر و قحطی قرار داده است و در نتیجه آن بیش از دو میلیون نفر آواره شده اند. 

دبیرکل سازمان عفو بین­الملل، آگنس کالامارد، در ارتباط با وقایع تیگرای اتیوپی عنوان داشته است که تجاوزات جنسی و خشونت­های جنسی پی در پی، به عنوان یک "سلاح جنگی" و با هدف ایراد صدمات جسمی و روحی پایدار به زنان و دختران مورد استفاده قرار گرفته­است و شدت و مقیاس این جنایات "تکان­دهنده،" و "جنایت جنگی" و "جنایت علیه بشریت" می­باشد.

بازماندگان این جنایات بیان می­دارند که سربازان و شبه نظامیان به قومیت ایشان توهین، و از تهدید و اظهارات تحقیرآمیز استفاده می­کردند؛ به عنوان نمونه سربازان متجاوز به قربانیان خود می گفتند که  "این چیزی است که شما سزاوار آن هستید" و "شما نفرت انگیز هستید" .

سازمان عفو بین­الملل بنا بر تحقیقات انجام شده اعلام داشته است که از فوریه تا آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲۸۸ زنی که قربانی خشونت جنسی بوده اند به مراکز بهداشتی تیگرای مراجعه کرده­ و تعدادی از ایشان نیز درگیر ایدز شده­اند.

لازم به ذکر است هرچند دیوان کیفری بین­المللی صلاحیت رسیدگی به جنایات جنسی­ای را که "جنایات علیه بشریت" و "جنایات جنگی" را می­سازند، دارد؛ لیکن کشور اتیوپی هنوز به عضویت اساسنامه رم در نیامده است.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 2+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org