اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

برنامه راهبردی دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی

برنامه راهبردی دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی

 

دفتر دادستان «دیوان کیفری بین‌المللی»، مستقر در لاهه هلند، که وظیفه انجام ارزیابی مقدماتی، تحقیقات و تعقیب مرتکبان شدیدترین جرایم بین المللی یعنی نسل‌کشی، جرایم علیه بشریت، جرایم جنگی و جرم تجاوز سرزمینی را برعهده دارد،با مشورت دولت‌های عضو و جامعه مدنی، «برنامه راهبردی» خود را برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی را منتشر نمود. این برنامه، مکمل برنامه راهبردی دیوان است که به موضوعات کلیه ارگان‌های‌ دیوان می‌پردازد.  

با وجود تعداد پرونده‌های موفق و به فرجام رسیده بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی یعنی پرونده المهدی،بمبا، و ناتاگاندا، دادستانی دیوان با حجم قابل‌توجهی از پرونده‌های ناموفق از جمله پرونده روتو و سنگ، گاگبو در این سال‌ها نیز روبه‌رو بوده است. به همین علت دفتر دادستان با بررسی عملکرد خود و عوامل داخلی و خارجی که بر این عملکرد تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد، در برنامه جدید بر توسعه نقاط قوت و در نظر گرفتن نقاط ضعف با هدف اصلاح آن متمرکز شده است. 

این برنامه پیرامون شش محور اصلی نوشته شده است:

- راهبرد شماره یک: بهبود عملکرد در رابطه با فعالیت‌های مرکزی دفتر برای دستیابی به نرخ بالای موفقیت در دیوان: دفتر دیوان با انجام تحقیقات جزئی و فراگیر تلاش می‌کند که خود را آماده محاکمه در نزدیک‌ترین زمان ممکن در دادرسی‌های قضایی کند. در این راستا دیوان با به‌کارگیری بالاترین معیارهای استخدام، همکاری با شرکای خود برای بهسازی استانداردهای خود، تشویق به تفکر نقادانه می‌پردازد.

- راهبرد شماره دو: افزایش سرعت، بهره‌وری و کارآمدی بررسی‌های اولیه، تحقیقات و دادرسی‌ها: در حالی که دفتر همچنان به شناسایی نظام مند سود و کارایی و صرفه‌جویی در هزینه می‌پردازد، بر بهینه‌سازی بررسی‌های مقدماتی، اولویت دادن هر چه بیشتر به تحقیقات و تعقیب‌های قانونی، تدوین استراتژی مشخص برای موقعیت‌های تحت تعقیب، تلاش برای فراهم نمودن دادرسیِ مطابق انتظار، بهبود روند کار تجاری و همکاری با شرکای خود تأکید خواهد داشت.

- راهبرد شماره سه: همکاری با دولت‌ها در جهت تهیه استراتژی‌هایی با کمک دولت‌ها برای بالا بردن نرخ دستگیری افرادی که موضوع حکم بازداشت دیوان می باشند: در این راستا دفتر برنامه داخلی خود و تبادل اطلاعات در رابطه با مظنونین جرایم و شبکه حمایتی آنان را طراحی می‌کند و با دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه، تکنیک‌های تحقیقات ویژه را مورد بررسی قرار داده و گروه های عملیاتی برای کمک به بازداشت‌ها ایجاد می‌نماید.

- راهبرد شماره شش: تقویت رویکرد خود در مورد قربانیان، به ویژه برای قربانیان جنایات جنسی و مبتنی بر جنسیت و جنایات علیه کودکان یا تأثیرگذار بر آنها: با همکاری سایر ارگان‌های دیوان و شرکا و سرمایه‌گذاران خارجی، دفتر به توسعه بیشتر مشارکت قربانیان در فرایند دادرسی و بهسازی فرایند اتخاذ تصمیم و ارتباط‌گیری با قربانیان در رابطه با مشکلاتی که آنان و اجتماع‌شان با آن روبه‌رو می‌باشند، می‌پردازد.دفتر همچنان تلاش می‌کند که به اعمال سیستماتیک سیاست‌های خود در رابطه با جرایم جنسی و مبتنی بر جنسیت که گزارش نمی‌شوند و جرایم علیه یا تأثیرگذار بر کودکان ادامه دهد و اجرای این سیاست‌ها را تضمین نماید. در چهارچوب این راهبرد دفتر مضافاً اتخاذ سیاست همه‌جانبه حمایت از میراث فرهنگی در چارچوب «اساسنامه رم» را نهایی می‌کند که همچنین قربانی‌سازی در رابطه با اینگونه جرایم را پوشش می‌دهد.

- راهبرد شماره پنج: افزایش توانایی دفتر دادستانی در مدیریت منابع خود به نحو مؤثر و مسئولانه: دفتر به توسعه فرهنگی که در آن ارزش‌های محوریِ وقف، صداقت و احترام، محور تمام فعالیت‌ها باشد، ادامه خواهد داد که شرایطی را ایجاد کند که افراد را به تفکر انتقادی و ابتکار عمل تشویق نماید. دفتر همچنین در این راستا بر توسعه بیشتر روش‌های مدیریت ریسک متمرکز خواهد بود. همچنین به امنیت و ایمنی، مدیریت اطلاعات، نیک‌بود کارکنان، اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی و سازگاری با تغییرات محیط علمی و فناوری توجه ویژه‌ای خواهد شد. دفتر سعی خواهد داشت که در جهت ارتباطات به موقع و شفاف برای به حدأكثر رساندن اطمینان ذینفعان خود از جمله بزه دیدگان و اجتماعات آسیب‌دیده، تصویر دقیقی از کارکرد خود و تصمیمات‌اش ارائه دهد.

- راهبرد شماره شش: تقویت توانایی دادستانی و شرکای خود در بستن شکاف‌های (کاهش کاستی‌های) مربوط به مصونیت از مجازات: دفتر دادستان تقویت بیشتر پاسخگویی خود به درخواست‌های مربوط به اطلاعات پرونده‌ها یا رویه‌های شرکای خود راهدف قرار خواهد داد و همچنین در رابطه با تبادل نظر و بحث در مورد استانداردها و تجربیات خود مشارکت خواهد نمود.

دفتر دادستان با انتشار برنامه راهبردی سه ساله خود اعلام داشت با رعایت دقیق اساسنامه رم، خودمشتاقانه به دنبال اجرای این برنامه استراتژیک جدید است و همواره در راستای ارزش های محوری وقف، صداقت و احترام تلاش خواهد نمود. برای تحقق این هدف، دفتر بر حمایت و همکاری مستمر دولت‌های عضو و جامعه بین‌المللی حساب می‌کند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 9+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org