اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

گزارش دادستان دیوان کیفری بین المللی از «وضعیت دارفور، سودان»

 گزارش دادستان دیوان کیفری بین المللی از «وضعیت دارفور، سودان»

دادستان «دیوان کیفری بین المللی» در ادامه گزارش های سالیانه خود در مورد «وضعیت دارفور، سودان» با حضور در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک با اشاره به آنکه کشور سودان این روزها در حال دوران مامشخص گذار سیاسی خود می باشد تاکید نمود که اکنون زمان اقدام است و اکنون زمانی است که مردم سودان می بایست با انتخاب قانون به جای بی کیفرمانی، اطمینان یابند که دیوان کیفری بین المللی می تواند متهمان به ارتکاب جرایم بین المللی در دارفور را به عدالت بسپارد.

دادستان دیوان با اشاره به گزارش های متعدد درباره خشونت های فزاینده اخیر در سودان، هم نوای با شورا خواهان توقف فوری خشونت ها و همچنین به عدالت سپرده شدن مرتکبان جنایت های اخیر و تحقیقات مقامات سودانی در اینباره گردید. 

خانم فاطو بن سودا با اشاره به انکه ۵ قرار جلب صادر شده علیه متهمان به ارتکاب جرایم بین المللی در دارفور کماکان اجرا نشده است، به فرصت تاریخی پیش روی دولت جدید سودان اشاره نمود که یا می تواند به خط مشی سابق این کشور مبنی بر عدم همکاری کامل با دیوان ادامه دهد و یا انکه تعهد خود به اجرای عدالت را نشان دهد. دادستان دیوان با اشاره به انکه عمر البشیر و سایر مقامات تحت تعقیب وی از سوی دادستانی دیوان، هم اکنون در زندان های سودان می باشند بر تعهد بین المللی دولت سودان مبنی بر تحویل این افراد تحت تعقیب به دادستانی و یا اقدام به تعقیب این افراد به صورت راستین در داخل محاکم سودان تاکید نمود. دادستان دیوان در این راستا افزود که «بی کیفرمانی» گزینه سوم نیست. بلکه در لاهه یا در سودان قربانیان دارفور شایسته ان هستند که سرانجام روز خود را در دادگاه ببیند.

دادستان دیوان با اشاره به دوران کوتاه همکاری دولت وقت سودان با دادستانی دیوان تا سال ۲۰۰۷ اعلام نمود که مترصد ارتباط با مقامات فعلی سودان می باشد تا بتواند همکاری ایشان را جلب کند. اعزام یک هیات به سودان از سوی دادستانی  دیوان با همکاری و حمایت شورای امنیت سازمان ملل و موافقت مقامات سودانی از جمله برنامه هایی بود که دادستان دیوان اعلام نمود اجرایی کردن ان را در دستور کار خود دارد. 

دادستان دیوان همچنین با اشاره به خشونت های جاری در سودان تعهد خود را نسبت به تعقیب جرایمی که در چارچوب صلاحیت اعطا شده به دادستانی دیوان می باشد را اعلام نمود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 0+2
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org