اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1397/09/03 -

حضور متهم به ارتکاب جرایم جنگی علیه مسلمانان در جمهوری آفریقای مرکزی نزد دیوان کیفری بین المللی

حضور متهم به ارتکاب جرایم جنگی علیه مسلمانان در جمهوری آفریقای مرکزی نزد دیوان کیفری بین المللی

امروز، ۲۳ نوامبر، جلسه اولین حضور «آلفرد يکاتوم»، ۴۳ ساله و مشهور به «کلنل رامبو» متهم اولین پرونده تحت تعقیب واقع شده در بستر وضعیت و قضیه «جمهوری آفریقای مرکزی ۲» نزد شعبه دوم پیش-دادرسی «دیوان کیفری بین المللی» در لاهه هلند برگزار شد.

در این جلسه علاوه بر احراز هویت متهم، اتهامات وارده به وی نیز تفهیم شد. آقای «یکاتوم» متهم به ارتکاب جرایم علیه بشریت از رهگذر قتل، شکنجه، ایذاء و اذار، انتقال اجباری جمعیت و رفتارهای غیر انسانی و همچنین جرایم جنگی از رهگذر شکنجه، مثله کردن، هدف قرار دادن عامدانه جمعیت غیر نظامی و به کارگیری کودک سربازان می باشد، در بستر «مخاصمه مسلحانه غیر بین المللی» جاری در قلمروی سرزمینی جمهوری افریقای مرکزی در خلال سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی می باشد. 

در جریان این مخاصمه، جمعیت غیر نظامی مسلمان ساکن در آفریقای مرکزی موسوم به «سلکا» ها توسط گروه های مسیحی مشهور به «آنتی-بالاکا» مورد حمله نظام یافته و گسترده واقع شدند. در این زمینه و زمانه، «یکاتوم»‌ رهبری یک گروه ۳۰۰۰ نفره از جمعیت «انتی-بالاکا» ها را برعهده داشت که علیه مسلمانان مرتکب جرایم بین المللی می شدند.

قرار جلب اقای یکاتوم متعاقب درخواست غیر علنی دادستان در ۱۱ نوامبر صادر شد و پس از دستگیری متهم توسط مقامات جمهوری افریقای مرکزی، وی در تاریخ ۱۷ نوامبر به دیوان تحویل داده شد. در قرار جلب متهم، علاوه بر استناد به جرایم واقع شده، ضرورت جلب برای پیشگیری از ارتکاب جرایم بیشتر نیز ذکر شده است. وکیل اولیه اقای یکاتوم پس از تحویل متهم، نسبت به درست بودن شرایط دستگیری موکل خود در افریقای جنوبی ایراداتی از جمله تحت شکنجه واقع شدن وارد نموده است که البته تاکنون مورد توجه دیوان واقع نگردیده است. 

جلسه تایید اتهامات «یکاتوم» در اوایل سال اینده میلادی برگزار خواهد شد. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 4+9
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org