اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1397/03/02 -

با حضور وزیر خارجه فلسطین در مقر دیوان کیفری بین المللی: ارجاع وضعیت فلسطین به دفتر دادستان

با حضور وزیر خارجه فلسطین در مقر دیوان کیفری بین المللی: ارجاع وضعیت فلسطین به دفتر دادستان

صبح امروز وزیر امور خارجه فلسطین، ریاض مالکی، با حضور در مقر دیوان کیفری بین المللی در لاهه هلند، در ملاقاتی با دادستان دیوان کیفری بین المللی خانم فاطو بن سودا، نامه ارجاع وضعیت فلسطین از سوی دولت فلسطین را تحویل نمود. 

متعاقب این دیدار، ریاض مالکی در یک کنفرانس خبری که در مقر دیوان برگزار گردید اعلام نمود که دولت فلسطین به نمایندگی از مردم فلسطین از حق خود مبنی بر ارجاع وضعیت فلسطین استفاده نموده است. شدت جرایم ارتکاب یافته در فلسطین و بی کیفرمانی شهروندان و مقامات اسراییلی مرتکب این جرایم از دلایلی بود که به گفته وزیر خارجه دولت فلسطین، ارجاع وضعیت این کشور را به دیوان ضروری ساخته بود. 

بنابرگفته ریاض مالکی در این کنفرانس خبری که مدیر مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران نیز در آن حاضر بود، این اقدام فلسطین برای دستیابی به عدالت و جبران خسارت است و نه انتقام. وزیر خارجه فلسطین بیانیه خود را که هم به زبان عربی و هم انگلیسی ایراد شد اینگونه خاتمه داد که این ارجاع آزمونی برای دیوان کیفری بین المللی است که نمی بایست در آن مردود شود.

پس از پایان اظهارات وزیر خارجه فلسطین، خبرنگاران بین المللی و محلی از وی درباره این ارجاع، دلایل و آثار ان سوالاتی پرسیدند که مورد پاسخ وزیر خارجه و همچنین کارشناسان همراه وی قرار گرفت.

دولت فلسطین از سال ۲۰۱۵ میلادی عضو دیوان بوده است و دیوان نسبت به جرایم ارتکاب یافته در قلمروی سرزمینی این دولت از تابستان ۲۰۱۴ میلادی دارای صلاحیت می باشد. وضعیت فلسطین در حال حاضر در مرحله ارزیابی مقدماتی توسط دادستان دیوان قرار دارد. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 8+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org