اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

فرصتی برای اساتید ایرانی حقوق بین الملل برای مشارکت در فراخوان دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با مساله «مصونیت»

فرصتی برای اساتید ایرانی حقوق بین الملل برای مشارکت در فراخوان دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با مساله «مصونیت»

در تاریخ نهم فروردین ماه، «شعبه تجدید» نظر دیوان کیفری بین المللی، متشکل از ۵ دادرس، با صدور دستوری از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، دولت های عضو و «اساتید حقوق بین الملل» دعوت نمود تا ملاحظات و دیدگاه های خود را درباره سوالات حقوقی که در تجدید نظرخواهی دولت اردن نزد آن شعبه پیش آمده است به عنوان «دوست دادگاه» در اختیار شعبه تجدید نظر قرار دهند.

در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی و متعاقب سفر رییس جمهور تحت تعقیب سودان، عمر البشیر، به کشور اردن و عدم دستگیری و تحویل وی به دیوان از سوی دولت اردن، شعبه سوم پیش دادرسی با صدور رایی نافرمانی این دولت را در همکاری با دیوان احراز نمود. دولت اردن از این تصمیم تجدید نظرخواهی کرد و استدلال نمود که مطابق موازین حقوق بین الملل و اساسنامه رم، ملزم به همکاری با دیوان در جلب رییس جمهور سودان که دارای مصونیت می باشد نبوده است.

حال شعبه تجدید نظر در بررسی این پرونده برای نخستین بار قرار است به مساله «مصونیت» در دیوان کیفری بین المللی رسیدگی کند و از این رو از سازمان های بین المللی و دولت ها و همچنین اساتید حقوق بین الملل درخواست کرده است تا دیدگاه های خود را به اشتراک بگذارند. 

اساتید حقوق بین الملل فرصت دارند تا عصر روز دهم اردیبهشت با ارسال درخواستی به شعبه تجدید نظر دیوان، خواهان اخذ اجازه برای به اشتراک گذاری نظرات خود شوند. به همراه این درخواست خلاصه ای از استدلال های حقوقی مورد نظر نیز می بایست حداکثر در چهار صفحه مورد اشاره واقع شود. 

«مرکز حقوق کیفری بین المللی» از اساتید حقوق بین الملل ایرانی دعوت می نماید با استفاده از این فرصت، اقدام به کنشگری در حوزه عدالت کیفری بین المللی نمایند و با قلمی کردن نظرات خود و به اشتراک گذاشتن آن، به فراخوان شعبه تجدید نظر دیوان در اینباره پاسخ مثبت دهند. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org