اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1397/01/13 -

یک متهم جدید در وضعیت مالی: الحسن آغ عبدالعزیز تحویل دیوان کیفری بین المللی شد

یک متهم جدید در وضعیت مالی: الحسن آغ عبدالعزیز تحویل دیوان کیفری بین المللی شد

در آخرین روز از ماه مارچ، ۱۱ فروردین، «الحسن آغ عبدالعزیز آغ محمد» از سوی مقامات دولت مالی تحویل دیوان کیفری بین المللی داده شد و در بازداشتگاه دیوان در شهر لاهه قرار گرفت.  

قرار جلب «الحسن آغ عبدالعزیز» چند روز قبل، از سوی شعبه اول پیش-دادرسی صادر شده بود. به موجب این قرار، الحسن مظنون به ارتکاب جرایم جنگی (تجاوز، اجرای احکام فراقضایی، حمله عامدانه علیه اموال فرهنگی، هتک کرامت انسانی) و جرایم علیه بشریت (تجاوز جنسی، به بردگی جنسی گرفتن، ایذا و تعقیب اقلیت ها) طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ میلادی در شهر «تیمبوکتو» در شمال مالی می باشد.

دادرسان شعبه پیش-دادرسی با احراز وجود یک مخاصمه مسلحانه غیر بین المللی از سال ۲۰۱۲ در کشور مالی که کماکان ادامه دارد، زمینه لازم را برای ارتکاب جرایم جنگی فراهم دیدند. از آوریل ۲۰۱۲ تا ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، شهر تیمبوکتو تحت کنترل گروه مسلحانه «القاعده در مغرب اسلامی» و گروه مسلحانه «انصارالدین» از وابستگان به القاعده قرار داشت. بنابر اعلام دادرسان، آقای الحسن که از اعضای انصار الدین و رییس عملی پلیس اسلامی این گروه بوده است نقش مهمی در ارتکاب جرایم علیه شهروندان غیر نظامی تیمبوکتو داشته است. 

بنابر قرار جلب صادره، الحسن در تخریب اموال فرهنگی و مذهبی شهر تیمبوکتو و همچنین پیشبرد سیاست «ازدواج اجباری» که منتهی به بزه دیدگی تعداد پرشماری از زنان ساکن در شهر در برابر تجاوز جنسی مکرر و به بردگی جنسی گرفته شدن انجامید مشارکت داشته است.

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم بن سودا، متعاقب تحویل «الحسن» به دیوان در اظهاراتی با تشکر از همکاری مقامات مالی با دفتر دادستانی دیوان ابراز داشت در ایفای ماموریت های اساسنامه ایش و پایان بخشیدن به فرهنگ بی کیفرمانی ثابت قدم خواهد ماند.

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 1+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org