اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/11/16 -

گزارش سازمان ملل از جرایم علیه بشریت علیه مسلمانان روهینگیا

گزارش سازمان ملل از جرایم علیه بشریت علیه مسلمانان روهینگیا

هیات اعزامی از سوی دفتر «کمیساریای عالی حقوق بشر» سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام نمود که نقض های گسترده حقوق بشر اقلیت مسلمان «روهینگا»ی توسط نیروهای امنیتی «میانمار» در ایالت «راخین» در شمال این کشور احتمالا نشانگر ارتکاب «جرایم علیه بشریت» می باشد.

هیات اعزامی گزارش خود بر مبنای مصاحبه با بازماندگان و قربانیان روهینگایی تنظیم کرده است در سال گذشته میلادی موفق شده بودند بعد از حمله به یک پست مرزی از میانمار فرار کرده و به کشور بنگلادش پناه آورند. این گزارش موارد تجاوز گروهی گسترده، کشتار شامل کودکان و نوجوانان و سایر نقض های گسترده و فاحش حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی میانمار را مستند سازی کرده است.

«زید رعد الحسین»، کمسیر عالی حقوق بشر ملل متحد، با اشاره به این گزارش اعلام نمود: «بی رحمی مخربی که کودکان روهینگایی در معرض آن بوده اند غیر قابل تحمل است. کدامین نفرت می تواند یک انسان را وادار سازد که به کودکی که به دلیل دور بودن از شیر مادرش در حال گریه است چاقو بزند؟ و آن مادری که شاهد این قتل است در حالیکه خود در حال مورد تجاوز گروهی واقع شدن است آن هم توسط نیروهای امنیتی که می بایست حامی او باشند». 

گزارش سازمان ملل اعلام داشته است که بیش از نیمی از زنانی که مورد مصاحبه واقع شده اند عنوان کرده اند که مورد تجاوز جنسی و یا سایر اشکال خشونت های جنسی واقع شده اند.

بازماندگان و قربانیان به موارد گسترده تخریب و سوزاندن خانه ها، مدارس بازارها و مغازه ها از سوی نیروهای پلیس میانمار اشاره کرده اند در کنار تخریب منابع غذایی و آذوقه ای و ضبط آن ها. 

گزارش هیات اعزامی ملل متحد می افزاید که شمار زیادی از قربانیان اعلام داشته اند که به هنگام مورد تجاوز و یا ضرب و شتم واقع شدن از سوی جانیان مورد استهزاء واقع می شده اند. به عنوان نمونه تعدادی از ایشان عنوان داشته اند که نیروهای امنیتی به هنگام تجاوز و ضرب دائم با تمسخر می گفته اند این خدایی که به آن اعتقاد دارید کجاست تا به شما کمک نماید.

آقای زید با اشاره به یافته های گزارش هیات اعزامی افزوده است که دولت میانمار می بایست هرچه سریعتر به این نقض های حقوق بشر اتباع خود پایان ببخشد به جای تلاش برای انکار آن ها و برای ایفای عدالت برای قربانیان مسوولیت این اعمال را بپذیرید. آقای زید اضافه کرده است که افرادی که مسوول کشتن افراد در حالیکه مشغول نماز بوده اند و یا در حال ماهیگیری برای تامین آذوقه خانواده خود بوده اند و یا اقدام به ضرب و شتم کودکان و اقراد پیر یالای ۸۰ سال نموده اند می بایست پاسخ گو باشند. 

با توجه به مستندات ارایه شده از سوی این گزارش در خصوص وجود یک الگو و خط مشی مبنی بر ارتکاب جرایم علیه اطفال و کودکان، صندوق کودکان ملل متحد وابسته به یونیسف نیز خواهان انجام تحقیقات کامل نسبت به این جرایم و تعقیب مرتکبان آن شده است.

اقلیت مسلمان روهینگایی در میانمار که حدود یک میلیون نفر می باشند از سال ۲۰۱۲ میلادی تحت حملات خشونت بار و مستمر میانماری های بودایی بوده اند که معتقدند این اقلیت مسلمان شهروندان میانمار محسوب نمی شوند بلکه به صورت غیر قانونی از بنگلادش به این کشور مهاجرت کرده اند و خواهان خروج آن ها از کشور هستند. امری که به سیاست پاکسازی قومی انجامیده است.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 9+7
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org