اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/5/25 -

مهر تایید «شورای امنیت» بر نقض حقوق بشر دوستانه توسط «داعش»

مهر تایید «شورای امنیت» بر نقض حقوق بشر دوستانه توسط «داعش»

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه، پانزدهم آگوست، با تصویب قطعنامه (۲۰۱۴)۲۱۷۰، بر نقض گسترده و سازمان یافته حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه توسط گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» و «جبهه النصره» در قلمروی سرزمینی کشور عراق و سوریه تاکید نمود.

«قطعنامه» شورای امنیت با تاکید بر استقلال، حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی عراق و سوریه، با تروریستی دانستن اقدامات گروهک دولت اسلامی و دیگر گروه های تروریستی فعال در عراق و سوریه، تاکید نمود که «تروریسم» در تمامی اشکال خود از شدیدترین تهدیدات علیه صلح و امنیت بین المللی می باشد که رفتاری مجرمانه و غیر قابل توجیه است.

«شورای امنیت» در این قطعنامه با تایید بر آنکه بخشی از قلمروی سرزمینی عراق و سوریه در «کنترل» گروه های تروریستی فعال در منطقه است به آثار منفی فعالیت های تروریستی این گروه ها بر وضعیت مردم به خصوص آوارگی میلیون ها شهروند عراقی و سوری اشاره نموده است. 

شورای امنیت ملل متحد با تاکید بر مسوولیت مرتکبان نقض حقوق بشر و «حقوق بشر دوستانه» در عراق و سوریه بر لزوم پاسخ گویی ایشان در قبال جرایم ارتکابی به خصوص در ارتباط با «تعقیب و آزار» اقلیت ها تاکید کرده است. قطعنامه شورای امنیت با تاکید بر «گسترده بودن» و «سازمان یافته» بودن این نقض ها و با اشاره به برخی رفتارهای ناقض قواعد حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه مانند حمله قاصدانه به غیرنظامیان و یا تخریب اماکن مذهبی و فرهنگی از احتمال ارتکاب «جنایت علیه بشریت» نیز سخن رانده است.

قطعنامه شورای امنیت ملل متحد به  وظایف و مسوولیت های بین المللی تمامی دولت ها  در مبارزه با گروه های تروریستی فعال در عراق و سوریه از جمله جلوگیری کردن از استفاده این گروه ها از تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی برای سرباز گیری و یا ممانعت از سفر داوطلبان پیوستن به این گروه های تروریستی، اشاره نموده است تاکید.

شورای امنیت یک «کمیته نظارتی» نیز تشکیل داده است و خواستار ارایه گزارشی طی ۹۰ روز در ارتباط با تهدیدات برخواسته از گروه های تروریستی منطقه و همچنین ارایه راه حل در این باره شده است.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 10+9
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org