اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

رای به بازنگری تصمیم دادستان دیوان نسبت به وضعیت کشتی «ماوی مرمره»

رای به بازنگری تصمیم دادستان دیوان نسبت به وضعیت کشتی «ماوی مرمره»

شعبه اول مقدماتی دیوان کیفری بین المللی، متعاقب درخواست دولت «اتحاد کومور»، از دادستان دیوان کیفری بین المللی درخواست نمود تا نسبت به تصمیم پیشین خود مبنی بر عدم آغاز تحقیقات نسبت به وضعیت «کشتی ماوی مرمره» بازنگری نماید. این نخستین رای شعب دیوان نسبت به بازنگری تصمیم دادستان مبنی بر عدم آغاز تحقیقات نسبت به یک وضعیت ارجاع شده می باشد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی نیروهای رژیم اسراییل به کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه برای شکستن محاصره غزه یورش بوردند. در جریان این تهاجم، چند نفر از غیر نظامیان ساکن کشتی «ماوی مرمره» کشته و زخمی شدند. کشتی ماوی مرمره که در مالکیت مشترک دولت اتحاد کومور، عضو دیوان، با یونان بود، وضعیت این تهاجم را در سال ۲۰۱۳ میلادی به دیوان کیفری بین المللی «ارجاع» داد. 

در سال ۲۰۱۴ میلادی، دادستان دیوان متعاقب انجام «ارزیابی مقدماتی» اعلام داشت که وضعیت کشتی ماوی مرمره اگرچه داخل در صلاحیت دیوان می باشد لیکن به دلیل فقدان شرط «شدت» قابل پذیرش نزد دیوان نمی باشد و از آغاز تحقیقات نسبت به آن سرباز زد. این تصمیم در اوایل سال جاری میلادی مورد اعتراض دولت کومور واقع گشت. سرانجام در ۱۶ جولای ۲۰۱۵ میلادی، شعبه مقدماتی دیوان با وارد دانستن اعتراض دولت کومور، از دادستان دیوان درخواست نمود نسبت به تصمیم خود بازنگری نماید.

ا زمنظر شعبه مقدماتی، دادستان دیوان در ارزیابی «شدت» پرونده های احتمالی مطرح نزد دیوان دچار «اشتباه داده ای» شده است. شعبه مقدماتی، چارچوب نظری و معیارهای مطمح نظر دادستان در ارزیابی شرط «شدت» را صحیح دانست لیکن اکثریت دادرسان شعبه مقدماتی بر آن نظر بودند که دادستان دیوان در انطباق داده های موجود در این وضعیت خاص با آن معیارهای حقوقی دچار اشتباه شده است.

متن این رای مهم در اینجا قابل دسترس می باشد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org