اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/5/21 -

انتخاب پرفسور «شیبث» به سرپرستی کمیسیون تحقیق غزه

رییس «شورای حقوق بشر سازمان ملل»، آقای الا، با انتخاب اعضای سه گانه «کمیسیون تحقیق» درباره سرزمین اشغالی فلسطین، پرفسور «ویلیام شیبث»، استاد پرآوازه دانشگاه میدلسکس انگلستان، را به ریاست این کمیسیون برگزید.

شورای حقوق بشر، در بیست و یکمین جلسه ویژه خود در تاریخ بیست و سوم جولای سال میلادی جاری، با تصویب «قطعنامه اس/۲۱-۱» به تشکیل یک کمیسیون تحقیق برای انجام تحقیقات در ارتباط با تمام نقض های حقوق بشر و «حقوق بشردوستانه بین المللی» در قلمروی سرزمین های اشغالی به خصوص در نوار غزه رای داد. تحقیقات این کمیسیون در بستر عملیات نظامی آغاز شده از سیزدهم ژوئن ۲۰۱۴ میلادی و با هدف احراز واقعیت ها و شرایط مرتبط با این نقض ها و همچنین ارتکاب جرایم بین المللی با هدف تشخیص مرتکبان آن با هدف پایان بخشیدن به «بی کیفری» صورت خواهد پذیرفت.  

این کمیسیون ماموریت یافته است گزارش خود را در نشست بعدی شورای حقوق بشر در مارس سال آینده میلادی (اسفند ماه) به این کمیسیون ارایه نماید. 

خانم علم الدین، انگلیسی- لبنانی و مشاور حقوقی دادستان دادگاه ویژه لبنان، آقای دیو ا، از سنگال و گزارشگر ویژه سازمان ملل در ارتباط با اشکال مدرن نژاد پرستی از دیگر اعضای این کمیسیون تحقیق سه نفره می باشد.

لازم به ذکر است پیش از این در سال ۲۰۰۹ میلادی متعاقب جنگ ۲۳ روزه غزه نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز یک کمیسیون تحقیق به ریاست «قاضی گلدستون» تشکیل داد که گزارش آن حاشیه های زیادی ایجاد نمود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 3+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org