اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

نسل کشی صربرنیتسا با وتوی روسیه مواجه شد

نسل کشی صربرنیتسا با وتوی روسیه مواجه شد

روسیه قطعنامه شورایه امنیت سازمان ملل را که کشتار صربرنیکا را «نسل کشی» می نامید «وتو» کرد. کشتار صربرنیکا در جولای 1995 میلادی که منجر به قتل هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی شد، بزرگترین کشتار بعد از جنگ جهانی دوم می باشد. 

پیش نویس این قطعنامه از سوی بریتانیا و برای بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتکاب نسل کشی «صربرنیکا» ارایه شد. مخالفت روسیه در حالی مانع از احتساب این کشتار به عنوان نسل کشی از سوی شورای امنیت شد که پیش از این «دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق» و دیوان دادگستری بین المللی کشتار صربرنیکا را نسل کشی قلمداد کرده بودند.

قطعنامه مورد وتو واقع شده عنوان می داشت که پذیرش کشتار صربرنیکا به عنوان نسل کشی پیش شرط لازم برای آشتی و وفاق است. با این حال نماینده روسیه در سازمان ملل تصویب این قطعنامه را دارای اثر عکس دانست چرا که به گفته وی می توانست به افزایش تنش ها در منطقه بیانجامد.

دولت صربستان عدم تصویب این قطعنامه را یک روز بزرگ برای کشورش دانست. نماینده آمریکا در سازمان ملل لیکن عدم تصویب این قطعنامه را برای بازماندگان آن نسل کشی شکننده توصیف نمود.

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
موسی شمسائی - 1394/04/18
باسلام حق وتو است با موافقین ومخالفین آن وتا این حق برای کشورهائی چندوجود دارد این مسائل هست شاید روزی جامعه جهانی موفق به اصلاح ساختار سازمان ملل متحد شود وتا آن زمان فقط پیامدها نشان خواهد داد که آیا از این حق درجهت حفظ صلح وامنیت استفاده شده است ویا درخلاف جهت وبه ضرر امنیت جهانی ویا منطقه ای
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 0+9
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org