اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

تهدید روسیه به وتوی قطعنامه پذیرش نسل کشی در صربرنیتسا

تهدید روسیه به وتوی قطعنامه پذیرش نسل کشی در صربرنیتسا

شورای امنیت سازمان ملل متحد، رای گیری نسبت به قطعنامه ای که کشتار سال ۱۹۹۵ در صربرنیکا در خلال جنگ بوسنی را به عنوان «جرم نسل کشی» محکوم خواهد نمود، به تاخیر انداخته است. دلیل این تاخیر مخالفت روسیه با آن و تهدید به وتو کردن این قطعنامه می باشد که پیش نویس آن از سوی بریتانیا تهیه شده است.

طرفداران این قطعنامه امیدوار بودند که این قطعنامه به اتفاق آرا از سوی شورای امنیت در آستانه بیستمین سالگرد نسل کشی صربرنیکا تصویب شود. با این حال، رهبران صرب که پیوندهای نزدیک فرهنگی و مذهبی با سران روسیه دارند با لابی گری موفق شدند تا همراهی روسیه را در مخالفت با این قطعنامه جلب نمایند. در کشتار صربرنیکا نیروهای صرب ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان بوسنیایی را در منطقه تحت حفاظت سازمان ملل که توسط نیروهای هلندی می بایست حفاظت می شد به قتل رساندند.

دولت صربستان با تشکیل جلسه فوق العاده ای با رد کردن پیش نویس قطعنامه مذکور اعلام نمود که نخست وزیر صربستان در مراسم یادبود قربانیان آن نسل کشی حاضر خواهد شد. نخست وزیر صربستان نیز با اشاره به آنکه دولتش می پذیرد که افرادی مرتکب این جنایت شده اند لیکن تاکید نمود که مساله خطا و مسوولیت جمعی را نمی پذیرد. وی همچنین اشاره نمود که پیش نویس بریتانیا اختلافات و دو دستگی ها را تازه می کند و ما را به سمت جویبارهای خشونت سوق می دهد.

در مقابل نماینده بریتانیا در سازمان ملل تاکید نموده است که این پیش نویس یک اعلامیه سیاسی نیست بلکه یک واقعیت حقوقی است. به گفته وی آنچه در صربرنیکا واقع شد بدترین جرم در اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 1+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org