اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

گزارش عفو بین الملل از جرایم ارتش نیجریه در نبرد علیه بوکوحرام

گزارش عفو بین الملل از جرایم ارتش نیجریه در نبرد علیه بوکوحرام

سازمان «عفو بین الملل» با صدور گزارشی تحت عنوان «ستاره هایی بر شانه هایشان؛ خون هایی بر دستانشان» به تشریح جرایم بین المللی صورت گرفته توسط ارتش نیجریه در نبرد علیه «بوکو حرام» در مناطق شمالی این کشور پرداخته است.

در این گزارش اعلام شده است که در عملیات علیه بوکو حرام، نیروهای ارتش اقدام به «اعدام خودسرانه» ۱۲۰۰ نفر، «دستگیری خودسرانه» حداقل ۲۰.۰۰۰ نفر و تعداد غیرقابل شمارشی شکنجه نموده اند. در این گزارش با اشاره به وضعیت نابسامان زندان هایی، اعلام شده است که حداقل ۷۰۰۰ نفر از بازداشت شدگان  به دلیل نگه داری در شرایط بد زندان و گرسنگی و فقدان فضای مناسب با مرگ مواجه شده اند.

عفو بین الملل با اشاره به اینکه این جرایم در بستر یک «منازعه مسلحانه غیر بین المللی» واقع شده است آن ها را «جرم جنگی» محسوب کرده که موجب تحقق مسوولیت کیفری و فردی فرماندهان ارتش می شود.  

در این گزارش به دادستانی «دیوان کیفری بین المللی» توصیه شده است که یافته های این گزارش را در «ارزیابی مقدماتی»  نسبت به وضعیت بوکوحرام در نیجریه مورد بررسی قرار بدهد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی، دادستان دیوان کیفری بین المللی «فرایند ارزیابی مقدماتی» را نسبت به وضعیت بوکو حرام در نیجریه آغاز نمود. در سال ۲۰۱۰، دادستان دیوان با انتشار گزارشی عنوان نمود که بوکو حرام از سال ۲۰۰۹ میلادی در منطقه مرتکب «جرایم علیه بشریت» شده است. یک سال بعد، در گزارشی تکمیلی، دادستانی دیوان با احراز وجود یک منازعه مسلحانه غیر بین المللی میان بوکوحرام و دولت نیجریه رفتارهای مجرمانه بوکوحرام را مشمول عناوین «جرایم جنگی» دانست. 

در حالیکه تاکنون اتهامات به سوی گروه بوکوحرام متوجه بوده است گزارش عفو بین الملل می تواند پای طرف مقابل این منازعه یعنی ارتش نیجریه را نیز به دیوان بگشاید.


 

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
موسی شمسائی - 1394/03/16
باسلام صرفنظر از درجه واعتباری که جوامع برای گزارشات سازمان عفو بین الملل قائل هستند ولی بنظر می رسد واقعیت غیر قابل انکار این است که همه خشونتی را که بشریت قرن 21 با آن روبروست نباید ذاتی وفطری افراد دانست بلکه بخشی از آن انعکاس رفتار خشونت آمیز همین طرفهای مقابل است با آرزوی توفیق
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 7+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org