اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/5/16 -

محکومیت سران «خمرهای سرخ» به حبس ابد برای ارتکاب جنایت علیه بشریت

«دادگاه خمرهای سرخ» که با نام رسمی «شعبه های فوق العاده در دادگاه های کامبوج» شناخته می شود، دوتن از سران پیشین «خمرهای سرخ» را به دلیل ارتکاب «جنایت علیه بشریت» به حبس ابد محکوم نمود.

«نوان چئا»، ۸۸ ساله، رهبر ایدئولوژیک و نظریه پرداز خمرهای سرخ بود که برای ایجاد «جامعه نمونه کمونیستی» در کنار «کیو سامفان»، ۸۳ ساله، رییس جمهور پیشین خمرهای سرخ، طی دوران زمامداری خود از ۱۹۷۵ تا دسامبر ۱۹۷۷ میلادی مرتکب جنایت علیه بشریت شدند. 

دوران سیاه زمامداری خمرهای سرخ موجب نابودی یک چهارم مردم کامبوج به دلیل قحطی، بیماری و کشتار شد. شعبه های فوق العاده در دادگاه های کامبوج با توافق دولت وقت کامبوج و سازمان ملل متحد پایه گذاری شد و کار خود را از سال ۲۰۰۶ میلادی رسما آغاز نمود. کندی و اطاله دادرسی دادگاه خمرهای سرخ همواره محل نقد بوده است. برخی از متهمان اصلی این دادگاه مانند وزیر خارجه خمرهای سرخ طی دوران دادرسی با مرگ مواجهه شده و برخی دیگر نیز به دلیل کهولت سن و ناتوانی از حضور در محاکمه، با تعلیق دادرسی مواجهه گشتند.

دادرسی رهبران محکوم شده امروز، از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد و طی ۲۲۲ جلسه با وجود بیماری آن ها ادامه پیدا کرد. هم اکنون این محکومان در انتظار آغاز دور جدید دادرسی ها به اتهام «نسل کشی» می باشند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 9+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org