دومینیک اونگون، از رهبران پیشین ارتش مقاومت لرد به ارتکاب جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در اوگاندا محکوم شد

امروز در ۱۶ بهمن ماه شعبه دادرسی دیوان کیفری بین المللی، دومینیک اونگون را به ارتکاب جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی در شمال اوگاندا در خلال سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی محکوم نمود.

حمله به جمعیت غیر نظامی از طریق قتل، شکنجه، به بردگی گرفتن، غارت و تخریب اموال و تعقیب و آزار در کنار ارتکاب جرایم جنسی و مبتنی بر جنسیت مانند تجاوز، حاملگی اجباری و ازدواج اجباری و همچنین به کارگیری کودک سربازان زیر ۱۵ ساله در مخاصمات مسلحانه از جمله عناوین مجرمانه ای است که اونگون به ارتکاب آن ها محکوم شده است.

قضیه اوگاندا که در سال ۲۰۰۴ میلادی از سوی دولت این کشور به دادستانی دیوان ارجاع شد ناظر به مخاصمه مسلحانه غیرداخلی میان دولت اوگاندا و گروه مسلح ارتش مقاومت لرد به رهبری یوسف کانی بوده است. اونوگون اولین نفر از سران تحت تعقیب این گروه سازمان یافته می باشد که نزد دیوان حاضر و محاکمه گردیده است.

وکلای اونگون که خود در کودکی قربانی جرم کودک سربازی بوده است در فرایند دادرسی با اشاره به سابقه بزه دیدگی متهم خواهان رفع اتهام از موکل خود شده بودند لیکن شعبه دادرسی اعلام نمود که هیچ گواه و مدرکی دال بر اختلال ذهنی و روانی متهم و یا وجود اکراه و اجبار وجود ندارد.

حکم تعیین مجازات اونگون نیز به زودی صادر خواهد شد. 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=588