ریاست دیوان کیفری بین‌المللی در جست و جوی حمایت جهانی

قاضی چیله اوسوجی، رئیس «دیوان کیفری بین‌المللی»، در ۱۳ آبان ۱۳۹۸ با حضور در «مجمع عمومی سازمان ملل متحد» به ارائه گزارش سالانه دیوان راجع به جزئیات فعالیت‌های دیوان، پرونده‌های در دست بررسی، تصمیمات و آرای مهم قضایی و فرایند های جبران خسارت در سالی که گذشت پرداخت.  وی در در سخنرانی خود بر لزوم همکاری پایدار و حمایت جهانی از دیوان تأکید نمود.

قاضی اوسوجی در ابتدای گزارش خود از سازمان ملل متحد به دلیل حمایت و کمک‌های ارزنده‌ و مستمر این نهاد، قدردانی به عمل آورد و اهمیت کمک‌های گسترده سازمان، مورد تأکید وی قرار گرفت.

رئیس دیوان ضمن ابراز سپاسگزاری از همکاری نزدیک بسیاری از دولت ها، عنوان داشت که عدم همکاری مؤثر "مانع بزرگی در برابر توانایی دیوان به منظور انجام وظایف و ماموریت خود محسوب می‌گردد". وی یاداوری نمود که بیش از نیمی از قرارهای جلب صادره از سوی دادرسان دیوان مربوط به موقعیت‌هایی است که شورای امنیت سازمان ملل به دادستان دیوان ارجاع داده است.

او همچنین افزود: "این امر که اتهامات مربوط به رفتارهای کیفری با این سطح از شدت به طور مناسب در یک دادگاه مورد استماع قرار نگیرد، از منظر قربانیان، و از نقطه نظر جامعه جهانی و از منظر حاکمیت قانون غیرقابل قبول می‌باشد." رئیس دیوان از شورای امنیت تقاضا نمود تا اقداماتی عینی در تضمین تبعیت دولت ها از درخواست‌های دیوان به منظور همکاری انجام دهد.

رئیس دیوان با اشاره به اتفاقات بحث برانگیز و "تهدیدهای مستقیم سیاسی علیه دیوان" در رابطه با وضعیت افغانستان، بیان نمود :"دیوان بایستی فعالیت‌های خود را بدون توجه به این تهدیدها و جنجال‌ها انجام دهد، خواه این مسائل از جانب اعضای جامعه مدنی که از تصمیمات دیوان ناامید شده اند صورت بگیرد و یا از جانب مقامات دولتی مضطرب که قصد جلوگیری از عملی شدن تصمیمات دیوان را دارند. جامعه بین‌المللی و هر یک از اعضای آن باید اطمینان حاصل کنند که هیچ گونه تهدیدی متوجه استقلال دیوان که برای ایفای ماموریتش در قبال بشریت لازم است نگردد."

قاضی اوسوجی با تأکید مجدد بر ارزش‌های اساسی و منافع دیوان برای جهان گفت: "با توجه به وجود یک دیوان کیفری بین‌المللی دائمی، حتی قدرتمندترین اشخاص نیز نمی‌توانند خود را در فرض راتکاب رفتارهای ددمنشانه ای که اساسنامه رم ممنوع کرده است مصون از مجازات جرایم مندرج در اساسنامه رم فرض نمایند." رئیس دیوان همچنین به ارزش بازدارندگی دیوان اشاره نمود و عنوان کرد: "این موضوعی است که به غایت ارزشمند است. در واقع، دلایل پرشماری وجود دارد که تاکید شود که صرف وجود این مکانیزم دائمی پاسخ‌گویی، به واقع به عنوان مانعی مقابل کسانی که تمایل به ارتکاب جرایم غیرانسانی در مقیاس گسترده دارند، عمل می‌کند."

رئیس دیوان همچنین خاطرنشان کرد که "در شرایطی که درگیری، ظلم و ترس حاکم است، توسعه پایدار نمی‌تواند وجود داشته باشد. درگیری نظامی نه تنها در کشورهایی که مستقیماً با آن مواجه می‌باشند مانع از رشد می‌گردد، بلکه مانع از توسعه منطقه‌ای نیز می‌شود و مشکلات مهاجرتی ایجاد می‌نماید."وی بیان نمود: "جلوگیری از درگیری‌ و خشونت‌های مترتب بر آن و پرداختن هدفمند به این امر از طریق حاکمیت قانون، هدفی بسیار ارزشمند برای تحقق حیاتی‌ترین جنبه‌های زندگی بشر از جمله توسعه اقتصادی می‌باشد." 

در پایان این سخنرانی، رئیس دیوان از کلیه دولت‌هایی که همچنان به اساسنامه رم نپیوسته‌اند تقاضا نمود که نسبت به تصویب  آن اقدام نمایند: "هر تصویب آجری را به دیواری اضافه می‌کند که از بشریت در برابر جنایات سنگین محافظت می‌نماید. هر تصویب، به کاهش فضا و قلمروی بی کیفرمانی کمک می کند."

 

 

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=566