آغاز «جلسه تایید اتهامات»‌ «الحسن آغ محمود»

شعبه اول پیش-دادرسی «دیوان کیفری بین المللی» جلسه «تایید اتهامات» آقای الحسن آغ عبدالعزیز آغ محمود را آغاز نمود. این رسیدگی تا ۱۷ جولای ادامه خواهد داشت.

«الحسن» از متهمان وضعیت مالی است که متهم به ارتکاب جرایم جنگی مانند تجاوز و جرایم علیه بشریت مانند شکنجه در شهر «تیمبوکتو» در شمال مالی طی سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی شده است. وی از اعضای «انصار الدین» از گروه های وابسته به القاعده در مغرب بوده است که طی آن سال ها اداره شهر تیمبوکتو را در اختیار قرار گرفته بودند. قرار جلب «الحسن» در مارس ۲۰۱۸ میلادی صادر و در همان ماه بازداشت و تحویل دیوان گردید.

این دومین پرونده ای است که در بستر وضعیت مالی نزد دادستانی دیوان شکل گرفته است. پیش از این نیز، اقای «الفقی المهدی» به دلیل ارتکاب جرم جنگی تخریب اموال فرهنگی در همان شهر تیمبوکتو محاکمه و محکوم گردیده بود.

«تایید اتهامات»‌ مرحله ای از فرایند پیش از دادرسی است که در آن دادرسان شعبه پیش-دادرسی ارزیابی می کنند آیا ادله ارائه شده از سوی دادستان جهت توجه اتهامات به فرد مظنون کافی است یا خیر. در صورت احراز کفایت، پرونده متهم جهت دادرسی و احراز مسوولیت به شعبه دادرسی ارسال می گردد. از پایان زمان جلسه تایید اتهامات، دادرسان دو ماه فرصت دارند تا رای خود را صادر کنند.

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=555