ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند با ریاست دیوان کیفری بین المللی

آقای دکتر علیرضا کاظمی ابدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند، در ادامه ملاقات های خود پس از انتصاب اخیرش به مقام سفارت، به منظور تبادل نظر و آشنایی با آخرین تحولات «دیوان کیفری بین المللی» با رییس دیوان& قاضی چیله ابو اوسوجی، که وی نیز به تازگی برای ریاست دیوان انتخاب شده است دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آقای اوسوجی که ریاست «شعبه تجدید نظر»  را نیز عهده دار است با اشاره به نقش و جایگاه کشور ایران در نظام عدالت کیفری بین المللی و همچنین امضای سند موسس دیوان، اساسنامه رم، توسط ایران، اظهار امیدواری نمود زمینه عضویت کامل ایران در دیوان فراهم  شود.

سفیر ایران نیز با اشاره به نقش و اهمیت تاسیس و فعالیت دیوان در مقابله با جرائم بین المللی و مجازات مرتکبان این جرایم، بی طرفی و استقلال دیوان و پرهیز از گرایش غیر حقوقی و تاثیر پذیری از فشارهای سیاسی و تمرکز بر «دادرسی عادلانه» همراه با احترام به حاکمیت ملی دولت ها  را امری ضروری در تحکیم صلح و امنیت و عدالت بین المللی شمرد .

دکتر کاظمی همچنین تهدیدهای برخی مقامات آمریکا علیه قضات و کارکنان دیوان را مغایر با قواعد بین المللی و مخدوش کننده فعالیت این نهاد در تحکیم صلح و امنیت بین المللی شمرد.

 در پایان این دیدار ، طرفین  بر ضرورت تبادل تجربه و گسترش همکاری های حقوقی در عرصه تدوین قوانین و جرم انگاری جرایم مهم بین المللی در قوانین داخلی تاکید نموده  و ایجاد زمینه های لازم برای برخورداری از امکانات دیوان و مشارکت تخصصی ،  پارلمانی و آموزشی را مورد توجه قرار دادند.

دیدار سفیر ایران در لاهه هلند با ریاست دیوان و در پیش بودن دیدار با سایر مقامات دیوان در آینده نزدیک، در کنار موضع محکم جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه سال گذشته «مجمع دول عضو» دیوان که از سوی سفیر وقت ایران ابراز و اعلان شد، حکایتگر روابط رو به گسترش ایران و دیوان می باشد. روابطی که پیگیری سفارت ایران در هلند در توسعه ان نقش موثری داشته است.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=547