استعلام دادستان دیوان کیفری بین المللی درباره صلاحیت دیوان نسبت به بحران مسلمانان در میانمار

دادستان دیوان کیفری بین المللی، برای نخستین بار در تاریخ دیوان، با استفاده از اختیارات اساسنامه ای مندرج در بند سوم ماده ۱۹ اساسنامه رم، از دادرسان دیوان درباره صلاحیت داشتن این نهاد نسبت به جرم «اخراج اجباری» مسلمانان روهینگیای از میانمار به بنگلادش استعلام کرده است.

در درخواست دادستان دیوان، با اشاره به گزارش های موثق و سازوار با یکدیگر آمده است که از آگوست ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۶۷۰ هزار مسلمان روهنیگیایی که به صورت قانونی در میانمار زندگی می کرده اند به صورت قاصدانه با عبور از مرزهای بین المللی به سمت بنگلادش اخراج شده اند. 

میانمار عضو دیوان کیفری بین المللی نمی باشد لیکن دادستان دیوان با اشاره به عضویت کشور بنگلادتش در دیوان اظهار داشته است که می تواند بر اساس اصل صلاحیت سرزمینی نسبت به جرم اخراج از کشور میانمار اعمال صلاحیت نماید چرا که یک عنصر از این جرم یعنی عبور از مرز بین المللی در کشور عضو دیوان صورت گرفته است.

بر اساس این تفسیر از قلمروی اصل صلاحیت سرزمینی، دادستان از ریاست دیوان درخواست نموده است یک شعبه-پیش دادرسی برای بررسی این موضوع اختصاص دهد تا دادرسان دیوان در باره این مساله صلاحیتی نظر خود را بیان کنند که می تواند برای تصمیم گیری های آتی دیوان نیز موثر باشد.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=510