وضعیت کشور «گابن»؛ روی میز دادستان دیوان کیفری بین المللی

دولت کشور «جمهوری گابن»، واقع در غرب آفریقای مرکزی، قضیه خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به دفتر دادستان دیوان کیفری بین المللی «ارجاع» داد. دولت گابن از دادستان دیوان درخواست نموده است تا نسبت به جرایم واقع شده در قلمروی این کشور از ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد بدون فوت وقت اقدام به آغاز تحقیقات نماید.

پیرو این ارجاع، دادستان دیوان کیفری بین المللی اعلام نموده است که نسبت به قضیه ارجاع داده شده «ارزیابی مقدماتی» را آغاز می نماید تا احراز شود آیا مبنای معقولی برای آغاز تحقیقات وجود دارد یا خیر. «ارزیابی مقدماتی» فرایندی است که از سوی دادستان دیوان نسبت به وضعیت های ارجاع شده صورت می پذیرد تا احراز گردد آیا شرایط مندرج در اساسنامه رم برای آغاز تحقیقات نسبت به یک قضیه وجود دارد یا خیر. این شرایط عبارتند از صلاحیت دیوان، قابلیت پذیرش یک وضعیت با لحاظ شدت آن و صلاحیت تکمیلی دیوان و سرانجام به نفع عدالت بودن تحقیقات.

جمهوری گابن عضو دیوان کیفری بین المللی می باشد و از این رو دیوان نسبت به جرایم ارتکاب یافته در قلمروی این کشور یا توسط اتباع آن که از جولای ۲۰۰۲ میلادی به بعد واقع شده باشد دارای صلاحیت می باشد.

در شهریور ماه سال جاری، انتخابات ریاست جمهوری در کشور گابن برگزار شد و رییس جمهور وقت این کشور، علی بونگو، با اختلاف بسیار اندکی برنده انتخابات اعلام شد. با این حال رقیب وی این نتایج را نپذیرفت و همین امر به خشونت های پس از انتخابات انجامید. 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=427