عدالت ناهموار: دیوان کیفری بین المللی در دنیای سیاست

عنوان: 

عدالت ناهموار: دیوان کیفری بین المللی در دنیای سیاست

Rough Justice: The International Criminal Court in a Wolrd of Power Politics

نویسنده:

دیوید بوسکو

ناشر:

انتشارات دانشگاه آکسفورد

سال نشر:

2014 میلادی

 

 

نویسنده آمریکایی کتاب، در اثر خود به خوبی اثر پذیری عدالت کیفری مورد جست و جوی دیوان کیفری بین المللی از دنیای پر قدرت سیاست را به تصویر می کشد. در نظر نویسنده& اگرچه دیوان کیفری بین المللی در طی سالیان گذشته از نهادی با یک ساختمان نه چندان باشکوه و نیمه خالی با تعداد کمی کارمند به یک نهاد معتبر بین المللی با هزاران وکیل و تیم تحقیقاتی و اجرایی در سرتاسر دنیا بدل شده است که عضویت اکثریت دولت های جهان را نیز به دست آورده است لیکن هنوز در حال مبارزه با مشکلات ناشی از مواجه شدن با سیاست است. 

دیوان اگرچه بنابر اساسنامه اش در انتخاب وضعیت ها و پرونده هایش دارای استقلال عمل می باشد لیکن وابستگی آن بر همکاری اطلاعاتی و مالی و لجستیکی دولت ها به خصوص صاحبان قدرت های برتر موجب شده است در مسیر گزینشگری خود از ملاحظات سیاسی متاثر باشد. همین امر موجب شده است که دولت های صاحب زر و زور در عوض تامین نیازمندی های دیوان، این نهاد را از نزدیک شدن به حریم خود دور نگاه دارند.

نویسنده در این کتاب نوری بر تاریکخانه پشت صحنه عدالتی که در لاهه رقم می خورد انداخته است تا مشخص کند سهم قدرت های سیاسی و ملاحظات غیر حقوقی در شکل دهی کارکرد و عملکرد دیوان تا چه میزان است. میان عدالت روی کاغذ تا عدالت در واقعیت تفاوت شگرفی است.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=354